افغانستان

اخبار افغانستان

بخش : مقاله -+ نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

زمان انتشار : شنبه, 24 حوت , 1392 لینک کوتاه خبر :

طالبان رسماً به قدرت رسيد

افضل خان لالا، يكي از رهبران پشتونها و وزير سابق دولت مركزي پاكستان، آتش بس يكماهه طالبان پاكستان و متقابلا متوقف كردن حملات هوايي از سوي دولت را اينگونه ارزيابي مي كند كه، اول بايد تعيين شود كه مذاكره كنندگان از چه جايگاهي برخوردارند، يكطرف دولت است كه با آراي مردم و بطور قانوني به قدرت رسيده اما از طرف ديگر يك گروه است كه تاكنون غير قانوني بوده است، آيا با آغاز مذاكره، حيثيت و جايگاه گروه غير قانوني، مشروعيت بدست اورده يا همچنان غير قانوني است؟ اگر غير قانوني است چگونه مي توان با گروه غير قانوني مذاكره كرد؟ به اعتقاد بنده طالبان توانسته كه گروه خود را قانوني كند، در نتيجه مجددا” عرض مي كنم كه بايد اول جايگاه طرفين مشخص و تعيين شود.
وي در ادامه صراحتاً اعلام كرد كه، به اعتقاد بنده دولت با آغاز مذاكره با طالبان حيثيت و جايگاه طالبان را قانوني كرد؛ زيرا كسي با مجرم وارد مذاكره نمي شود.
به اعتقاد وي، اين كار حزب حاكم مسلم ليگ شاخه نواز شريف است. اگر به مجرم پناه دهد، مجرم تلقي مي شود، در پاكستان كساني هستند كه بطور اشكار مي گويند كه ما طرفدار طالبان هستيم و از سوي طالبان مذاكره انجام مي دهند، اينها بر اساس چه قانوني اين كار را انجام مي دهند؟ اگر قرار باشد در كشور قانون اجر ا شود بايد براي همه قانون باشد در غير اينصورت در كشور هرج و مرج ايجاد خواهد شد.
وي صحبت خود را اينگونه تكميل مي كند كه، اگر دولت شرايط طالبان را بپذيرد پس بايد همه دولت را در اختيار طالبان دهد، اگر اين كار را انجام مي دهد، ارتش كه مسوليت حفظ تماميت ارضي و حاكميت ملي را بعهده دارد، در اين مورد چه تصميمي اتخاذ خواهد كرد؟ بنظرم همه خواهان برقراري امنيت هستند اما راهي كه دولت پيش گرفته، بسوي برقراري امنيت پيش نمي رود و نتيجه مثبتي نخواهد داشت .
به اعتقاد وي اين مذاكرات استراتژيك نبوده بلكه تاكتيكي مي باشد، بايد منتظر بمانيم كه چه پيش مي آيد، اما بزودي مشخص خواهد شد، در روزهاي اينده معلوم خواهد شد.
تاريخ پاكستان نشان مي دهد كه دولتمردان اينكشور از مذهب دور بودند اما به مرور زمان بسوي مذهب پيش مي روند. انروز مولانا عبد العزيز قران را در دست گرفته بود كه ما اين قانون را قبول داريم ، اگر بنده نزديك عبد العزيز مي بودم از ايشان سوال مي كردم كه اگر شما قران را قانون خود مي دانيد ، پس چرا فرق هاي مختلف در بين مسلمانها بوجود امده است؟ خدا وند متعال در قران كريم مي فرمايد: واعتصمو بحبل اله جميعا ولا تفرقو ،اگر همه به قرآن عمل مي كنند،پس اين فرق هاي مختلف در مسلمانها براي چيست؟ مشحص است كه قران را قبول ندارند و هر كس براي خود تشريح و تفسير جدا گانه اي انجام مي دهد.

یادداشت
ویدیو
بین الملل
خواندنی
گزارش تصویری
پربازدیدها
آخرین اخبار